Navbar logo new
Helft van de consumenten ziet cadeaubonnen als het perfecte geschenk om te geven
Calendar11 Apr 2024
Fondshuis: Lightspeed
Lightspeed pos software


24 procent vindt de cadeaubon ouderwets


51 procent van de consumenten in België beschouwt een cadeaubon nog steeds als het perfecte geschenk vanwege de vrijheid die het de ontvanger biedt om zelf te kiezen. Voor veel Belgen zijn cadeaubonnen een makkelijk en voor de hand liggend geschenk. Bijna de helft (48%) vindt het dan ook handig om een cadeaubon te geven, aangezien dit aanzienlijk tijd bespaart bij het bedenken van een cadeau. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in België. Een cadeaukaart kan ook voor nieuwe vondsten zorgen. Zo geeft 42 procent aan dankzij een cadeaubon winkels en producten te ontdekken die ze voorheen niet kenden.


Cadeaubon gaat met tijd mee


Toch is niet iedereen fan van cadeaubonnen. Een op de vijf (21%) consumenten vindt ze ouderwets. 37 procent van de Belgen voelt zich met een cadeaubon geforceerd om aankopen te doen bij een specifieke winkel. Daar komt bij dat ze niet altijd uitgegeven worden. 48 procent zegt zelfs te vergeten dat zij cadeaubonnen in huis hebben.


“Cadeaubonnen zijn een uitkomst voor twijfelaars die het moeilijk vinden om een specifiek cadeau te vinden, of de ontvanger de kans willen geven zelf een cadeau te kiezen”, vertelt Ewout van Rossum, Retail Manager Benelux bij Lightspeed. “Toch blijkt uit ons onderzoek dat de meningen over cadeaubonnen onder consumenten verdeeld zijn.”


“Desalniettemin blijft de cadeaubon een fantastische manier voor winkeliers om hun winkel te promoten”, gaat hij verder. “Het moedigt niet alleen nieuwe klanten aan, maar versterkt ook de loyaliteit, waardoor bestaande klanten vaker terugkomen. Cadeaubonnen zijn steeds vaker digitaal. Zowel winkeliers als consumenten hebben hier baat bij: je kunt de bon niet meer kwijtraken, en het wordt voor beide partijen eenvoudiger om het volledige bedrag van de cadeaubon in meerdere keren te besteden.”