
Equity – Sport team, Mandarine Gestion.
Aan de vooravond van de Olympische Spelen in Parijs staat sport in het middelpunt van de belangstelling. Dat tastbare enthousiasme kan wezenlijke economische gevolgen hebben.
Geschraagd door de maatschappelijke ontwikkelingen en de nieuwe consumptiepatronen, wil de sportsector door middel van zijn kernactiviteit streven naar een gezondere wereld, gebieden nieuw leven inblazen en de sociale mix verbeteren. Die nog steeds volop ontwikkelende markt is al bijna 1.000 miljard dollar waard en groeide de voorbije tien jaar gemiddeld met 6-8% op jaarbasis. Sport is thans een belangrijk element in onze maatschappij. Het is een weerspiegeling van de sociale werking, ideologie en waarden, zoals blijkt uit het olympische motto: 'Sneller, hoger, sterker – Samen'.
Ter gelegenheid van de Olympische Spelen werd er fors geïnvesteerd in sport- en transportinfrastructuur, waardoor stedelijke gebieden nieuw leven werd ingeblazen en sporten werd aangemoedigd. In de nasleep van de Olympische Spelen in 2012 in Londen registreerden de sportclubs in het land het daaropvolgende jaar bijvoorbeeld 1,5 miljoen extra inschrijvingen.
Het walhalla voor sportgerelateerde bedrijven
Dat enthousiasme beïnvloedt ook op verschillende manieren wat mensen spenderen aan sport, bijvoorbeeld aan sportartikelen, media en evenementen, en wanneer. De cijfers gaan merkbaar omhoog voor, tijdens en na de Spelen. Volgens een verslag van WFSGI en McKinsey stegen de wereldwijde inkomsten uit sportartikelen met 6% in 2023, tegenover 2% in 2022. Het is dan ook een ideale situatie voor sportgerelateerde bedrijven, die dankzij de toegenomen zichtbaarheid meer kansen hebben om hun innovaties en nieuwe producten in de markt te zetten.
Zo worden bepaalde ondernemingen Spelenderwijs rijk. Dat geldt bijvoorbeeld voor EVS BROADCAST EQUIPMENT, de wereldwijde marktleider in materiaal voor sportevenementen, die voor het eerst in de geschiedenis van de Olympische Spelen een nieuwe vertragingstechnologie voorstelt op basis van artificiële intelligentie.
Verscheidene atleten zullen hun beste beentje voorzetten in sportschoenen van het sterkst groeiende merk van de voorbije jaren, HOKA ONE ONE (van de groep DECKERS OUTDOOR). Bij de tennis- en badmintonwedstrijden is de eer dan weer aan YONEX, de enige producent die zijn rackets tot op de gram kan personaliseren.
Globaal gezien, gelden de Olympische Spelen als katalysator voor de volledige sportmarkt en leiden ze tot meer investeringen, enthousiasme en consumptie in al zijn vormen. Ze zetten aan tot sporten en laten een duurzame erfenis na door ook in de jaren na de Spelen, de economie nog te doen draaien.