Navbar logo new
De vijf eigenschappen van succesvolle bedrijven
Calendar05 Aug 2025
Fondshuis: Comgest

Wat onderscheidt bedrijven die decennialang bovengemiddeld presteren op de beurs? Volgens Wolfgang Fickus, Product Specialist, Europe Equities, bij de Franse vermogensbeheerder Comgest zijn succesvolle bedrijven te vinden in verschillende sectoren en regio’s en kenmerken zij zich door vijf eigenschappen. Hij vergelijkt langdurig succesvolle bedrijven met ‘marathonlopers’: bedrijven die structureel waarde creëren dankzij (1) sterke kasstromen, (2) doordachte kapitaalallocatie, (3) autonome groei, (4) internationale schaal en (5) een veerkrachtige bedrijfscultuur.

Sterke kasstromen vormen de basis

Langdurig succesvolle bedrijven beschikken over sterke vrije kasstromen. In tegenstelling tot wat conventionele financiële theorieën beweren, is het aanhouden van kasreserves geen teken van inefficiëntie, maar van strategische paraatheid. Deze liquiditeit geeft bedrijven de ruimte om onafhankelijk van marktcycli te blijven investeren, ook wanneer toegang tot kapitaal beperkt is.

Comgest’s eigen Compounders-strategie, die zich uitsluitend richt op zulke ‘marathonlopers’, toont dat deze bedrijven gemiddeld hogere kasstroommarges behalen dan de bredere markt. Vrije kasstroom biedt ruimte voor investeringen in groei, innovatie en overnames zonder dat er directe druk is van externe kapitaalverschaffers.

Kapitaalallocatie: succes door discipline

Fusies en overnames (M&A) zijn onmisbare instrumenten voor langetermijnwaardecreatie, mits ze met precisie worden uitgevoerd. Comgest stelt dat slechts 25 tot 30 procent van alle fusies en overnames succesvol is. ‘Marathonlopers’ onderscheiden zich door gedisciplineerde keuzes te maken en opportunistische 'transformatie overnames' te mijden.

Het voorbeeld van Bayer en Monsanto illustreert de valkuil van grootschalige, riskante overnames die de eigenschappen van de organisatie sterk verandert. Bayer kampte jaren na dato nog met schulden en juridische problemen. L’Oréal daarentegen toonde strategisch inzicht door het luxemerk Aēsop over te nemen op een moment dat dat het Braziliaanse moederbedrijf Nature zich genoodzaakt zag Aēsop af te stoten. Microsofts overname van LinkedIn laat zien hoe substantiële kasreserves en een duidelijke integratiestrategie kunnen leiden tot langdurige synergie: de omzet van LinkedIn verdrievoudigde sinds de overname in 2016.

Autonome groei als structurele kracht

M&A mag dan een toetssteen zijn voor kapitaaldiscipline, maar autonome groei blijft de kern van duurzaam succes. ‘Marathonlopers’ investeren structureel in hun eigen productontwikkeling, merken en distributie. Daardoor bouwen ze aan competitieve voordelen die moeilijk te repliceren zijn. TSMC, wereldwijd de grootste chipfabrikant, excelleert in organische groei. Door miljarden te investeren in geavanceerde productielijnen en lithografische technologieën, heeft TSMC haar marktaandeel en technische voorsprong structureel vergroot. De stijgende investeringsdrempels in deze kapitaalintensieve industrie werken in haar voordeel: concurrenten kunnen nauwelijks volgen.

Internationale schaalvergroting en diversificatie

Geografische expansie is cruciaal voor het handhaven van groeitempo. ‘Marathonlopers’ benutten internationale markten om schaalvoordelen te realiseren en groeirisico’s te spreiden. Een voorbeeld is het Braziliaanse WEG, dat zich van een lokale motorenfabrikant ontwikkelde tot een mondiale speler in elektromechanica en duurzame energie.

Door een combinatie van verticale integratie en gerichte acquisities wist WEG zich aan te passen aan lokale omstandigheden én technologische vooruitgang te benutten. De overname van tientallen bedrijven wereldwijd gaf WEG toegang tot nieuwe markten zoals energietransmissie, opslag en elektrische mobiliteit. Inmiddels komt tweederde van de omzetgroei van buiten Brazilië.

Cultuur als compounding-mechanisme

De laatste, vaak onderschatte eigenschap is een onderscheidende bedrijfscultuur. ‘Marathonlopers’ beschikken over een langetermijnvisie, consistent leiderschap en een cultuur van innovatie, klantgerichtheid en intern ondernemerschap.

L’Oréal heeft sinds 1957 slechts vijf CEO’s gehad. De kernwaarden van oprichter Eugène Schueller zijn nog steeds verankerd in de organisatie. WEG onderscheidt zich eveneens door een sterke interne opleidingsstructuur en een cultuur van promotie van binnenuit. De langdurige betrokkenheid van de oprichtersfamilie waarborgt continuïteit en strategische consistentie.

Ook Sysmex, de Japanse specialist in laboratoriumdiagnostiek, dankt haar groei aan een op het Japanse concept van ‘Anshin’ gebaseerde klantgerichte cultuur. Met dertig jaar aan dubbele groeicijfers is Sysmex een toonbeeld van betrouwbaarheid.

Veerkracht in crisistijd: geen toeval

‘Marathonlopers’ blijken ook beter bestand tegen economische tegenwind. Tijdens de coronapandemie kon WEG, dankzij zijn verticale integratie, blijven leveren terwijl concurrenten te maken kregen met supply chain-problemen. Ook het rendement op geïnvesteerd kapitaal (ROIC) van WEG bleef over decennia heen stabiel boven de 11%, met een gemiddelde van 20%.

Deze veerkracht komt voort uit de combinatie van alle eerdergenoemde eigenschappen: kapitaalkracht, organische schaal, internationale spreiding en een sterke interne cultuur. Zoals Fickus opmerkt, zijn deze bedrijven daardoor aantrekkelijk in goede én slechte tijden.

Conclusie: langetermijnrendement komt voort uit fundamentele kracht

Volgens Fickus leidt beleggen in bedrijven met cyclische pieken zelden tot blijvende waarde. Langdurig succesvolle bedrijven zoals L’Oréal, TSMC, Microsoft, WEG en Sysmex laten zien dat structurele groei wordt bepaald door onderliggende kwaliteit, niet door toevallige marktdynamiek.

De beleggingsbenadering van Comgest is niet benchmarkgedreven, maar opgebouwd rond het herkennen van deze eigenschappen en het langdurig vasthouden van de juiste bedrijven. Voor de belegger met geduld zijn dit de fondsen die jaar na jaar rendement opleveren. De les? Kwaliteit is geen modewoord, maar de kern van succesvol beleggen op de lange termijn.