Navbar logo new
Columbia Threadneedle: Extreem weer is brandstof voor defensie-uitgaven en Europese tolwegen
Calendar05 Nov 2025
Thema: Beleggen

Klimaatverandering is niet alleen een humanitaire uitdaging, maar ook een mechanische, zegt Gregory Turnbull Schwartz, Senior Analyst Fixed Income bij Columbia Threadneedle Investments. “Extreem weer beïnvloedt zowel de prestaties van straalmotoren als de staat van Europese wegen – en dat heeft directe gevolgen voor defensie-uitgaven.”

Volgens Schwartz stijgen door klimaatverandering de kosten voor militaire paraatheid, terwijl tegelijk de aantrekkelijkheid toeneemt van de obligaties van zowel defensiebedrijven als bijvoorbeeld de exploitanten van Europese tolwegen.

“Een veranderend klimaat verandert ook de aard van bedreigingen – en dus van militaire prioriteiten,” zegt hij. “Recente defensie-evaluaties in de VS en het VK spreken over nieuwe ‘strategische corridors’ die ontstaan door ‘nieuwe geografische realiteiten’ – zoals het smelten van ijs in de Arctische regio, waardoor voorheen ontoegankelijke gebieden plots strategisch belangrijk worden.”

General Electric profiteert

Ook het materieel zelf ondervindt directe gevolgen. Straalmotoren bijvoorbeeld reageren volgens Schwartz anders op extreme temperaturen. “Hittegolven of vrieskou kunnen de prestaties en onderhoudscycli sterk beïnvloeden. Eerder dit jaar stortte een F-35 ter waarde van 200 miljoen dollar neer omdat de hydraulische vloeistof in het landingsgestel was bevroren. Bedrijven als General Electric en RTX Corporation profiteren dus van de groeiende vraag naar nieuw materieel, motoronderhoud en service door de toename van extreme weersomstandigheden.”

Een minder voor de hand liggende impact van klimaatverandering op defensie-uitgaven zit volgens Schwartz in de overlap met civiele infrastructuur. “In de praktijk blijkt dat rijke NAVO-landen beide weten te financieren – mede door de definitie van ‘defensie-uitgaven’ te verruimen. Mobiliteitsinfrastructuur, inclusief tolwegen, wordt steeds vaker beschouwd als onderdeel van militaire paraatheid. Zonder robuuste transportnetwerken zijn tanks, vliegtuigen of troepen immers weinig waard.”

Binnen de EU erkent het Actieplan voor Militaire Mobiliteit (APMM) deze samenhang expliciet. Hieronder valt ook wegvervoer, zegt Schwartz. “Meer dan 90% van de wegen die strategisch van belang zijn voor defensie overlappen met het Trans-Europees Vervoersnetwerk (TEN-T). Omdat het APMM door de Europese Commissie is goedgekeurd, kunnen lidstaten financiering krijgen om deze infrastructuur te verbeteren zonder daarbij de staatssteunregels voor private bedrijven te overtreden. Europese tolwegbeheerders die investment-grade bedrijfsobligaties uitgeven als Autostrade, Vinci, Abertis en ARRP, kunnen daardoor mogelijk eenvoudiger overeenstemming bereiken met de overheid over hun investeringsplannen, wat ook in het voordeel is van obligatiehouders.”