Navbar logo new
Vijf tips die beleggers houvast geven in een onvoorspelbare wereld
Calendar25 Nov 2025
Thema: Beleggen
Fondshuis: Baillie Gifford

De afgelopen decennia zijn beursgenoteerde bedrijven steeds kwetsbaarder geworden. Veel ondernemingen waren vooral gericht op snelle winst in een stabiele omgeving met vrije handel. Nu die omgeving wegvalt, ontdekken veel bestuurders dat hun bedrijven slecht voorbereid zijn op de nieuwe realiteit.

Bedrijven die hun groei vooral te danken hadden aan globalisering en goedkoop kapitaal, blijken nu kwetsbaar voor handelsspanningen en geopolitieke onzekerheid. Dat biedt kansen voor beleggers die inzetten op veerkrachtige en flexibele ondernemingen.
Tim garratt
Tim Garratt

De onzekere wereldsituatie geeft de meest flexibele en veerkrachtige bedrijven de kans om te groeien, zeker als zij beschikken over een sterke balans. “De snelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie zullen de kloof tussen de meest flexibele bedrijven en de rest verder vergroten, waardoor de basis wordt gelegd voor een nieuwe generatie marktleiders”, aldus Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford.

Garratt: “Er ontstaan veel kansen in markten buiten de VS die over het hoofd worden gezien. Aandelenbeleggers zouden daarom optimistisch moeten zijn, niet ondanks de huidige geopolitieke en economische uitdagingen, maar juist dankzij deze uitdagingen.”

Garratt geeft vijf tips hoe beleggers succesvol door de huidige omstandigheden kunnen navigeren:

1. Kies voor bedrijven met oplossingen voor groeiende uitdagingen

De onvoorspelbare omgeving qua tarieven en buitenlands beleidmaakt het lastig om exacte uitkomsten te voorspellen, maar sommige aandelen zijn juist klaar om te gedijen, niet ondanks de onvoorspelbaarheid, maar juist daardoor. Symbotic, een Amerikaanse leverancier van magazijnautomatisering, ziet bijvoorbeeld een stijging in bestellingen voor zijn apparatuur als reactie op arbeidstekorten. De cyberbeveiligingsoplossingen van Cloudflare zien ook een toenemende vraag naarmate de wapenwedloop tegen cyberhackers maar blijft intensiveren. Ondertussen halen de logistieke vlootmonitoringoplossingen van Samsara de wrijving uit krakende toeleveringsketens.

2. Regionale revolutionaire bedrijven: minder last van onvoorspelbare tarieven

Regionale spelers met minimale grensoverschrijdende inkomsten hebben relatief weinig last van snel veranderende tarieven. Er zijn tal van voorbeelden te vinden in de online handel. Maar liefst een vijfde van de Zuid-Koreaanse huishoudens maakt gebruik van het Coupang-platform en er is zeker voldoende ruimte om de penetratie te verdubbelen. Alleen al op basis van de binnenlandse mogelijkheden lijkt een vijfvoudige stijging haalbaar.

In Latijns-Amerika staat de penetratie van onlinehandel nog in de kinderschoenen. Bijna twee miljoen gezinnen zijn voor hun primaire inkomstenbron afhankelijk van het e-commerce- en financiële dienstenplatform van MercadoLibre, en Garratt verwacht nog veel groeimogelijkheden in binnenlandse markten die nu nog onvoldoende worden bediend.

3. Houd oog voor innovatie buiten de VS

De Amerikaanse innovatiekracht is nog steeds sterk. Veel bedrijven die de afgelopen jaren uitzonderlijke rendementen hebben behaald, zijn gevestigd in de VS en profiteren van uitgebreide academische onderzoeksnetwerken, multiculturalisme en een dynamisch ecosysteem voor durfkapitaal.

Deze voordelen zijn diepgeworteld, maar er zijn ook opmerkelijke voorbeelden van aandelen elders die net zo succesvol zijn met disruptieve innovatie. NuBank is hiervan een goed voorbeeld. Dit financiële dienstenplatform, dat werd opgericht in een klein huurhuis in São Paulo, wordt nu door meer dan de helft van de volwassenen in Brazilië gebruikt. Het platform werkt volledig online, wat enorme kostenvoordelen oplevert in vergelijking met de inflexibele en dure modellen van traditionele banken, die gebaseerd zijn op fysieke bankkantoren.

Tim Garratt zegt: “Het lijkt vreemd dat de aandelenkoers van NuBank niet ver afligt van het niveau bij de beursgang eind 2021, ondanks een verzesvoudiging van de omzet sinds die tijd. Vier miljard mensen hebben nog geen toegang tot financiële kredietverlening; een markt met veel langetermijnpotentie.

Ondertussen boekt China vooruitgang op gebieden als robotica en is Rocket Lab uit Nieuw-Zeeland pionier op het gebied van nieuwe ruimtevaartdiensten.

4. Let goed op cashflow en prijszettingsvermogen

Groeiende tekorten en handelsbarrières maken kapitaal de komende jaren waarschijnlijk duurder. Dat is in het voordeel van bedrijven met een sterke cashflow en prijszettingsvermogen, terwijl schuldbeladen ondernemingen juist kwetsbaarder worden.

“Neem bijvoorbeeld Hermès, dat onlangs een prijsverhoging van 7 procent doorvoerde, met extra verhogingen in de VS om de invoerheffingen te compenseren. De omzet is de afgelopen twintig jaar vertwaalfvoudigd en de aantrekkingskracht van het merk is sterker dan ooit", aldus Garratt.

Netflix daarentegen zit nog vroeg in zijn verdienpotentieel. Dankzij zijn sterke prijszettingsvermogen en groeikansen in advertenties kan het bedrijf ook bij tegenvallers nog aanzienlijke rendementen realiseren.

5. Het aanpassingsvermogen van bedrijven is cruciaal

Een nauwkeurige beoordeling van het bedrijfsmanagement is cruciaal voor een effectieve aandelenselectie. “Beleggers moeten zich richten op het onderscheidend vermogen en het aanpassingsvermogen van de bedrijfscultuur”, aldus Garratt. Dat laatste punt is op dit moment zeer relevant, omdat AI op het punt staat een generatie van zogenaamd veilige bedrijfsmodellen terzijde te schuiven. Beleggers moeten onderscheiden welke bedrijven de vormgevers van de AI-disruptie zullen zijn, in plaats van de slachtoffers ervan.

Aanpassingsvermogen kan niet nauwkeurig worden gemodelleerd, maar flexibele bedrijven met technische oprichters blijken het best in staat om zich aan te passen. Een goed voorbeeld hiervan is Tobi Lutke van Shopify, die snel is overgestapt van een kapitaalintensieve logistieke uitrol naar een strategie die volledig is gebaseerd op AI.

Met de nieuwe AI-gestuurde websitebouwer kunnen handelaren in enkele minuten een online winkel starten. De tool genereert direct productteksten, prijsstrategieën en email-campagnes, en wordt door continu leren steeds beter. Dit maakt de weg vrij voor talloze nieuwe start-ups.

Omdat de investeringen in AI naar schatting oplopen tot bijna 2% van het Amerikaanse bbp, moeten managementteams goed nadenken over waar de waarde ontstaat en hoe ze kunnen meebewegen met deze ingrijpende veranderingen.