Navbar logo new
Macroscoop - De Orient Express
Calendar19 Apr 2021
Thema: Macro

Door Clément Inbona, Fund Manager La Financière de l'Echiquier.

Met een eerste raming van de bbp-groei – 18,3% in het eerste kwartaal van 2021 – bevestigt China zijn status als locomotief van de wereldeconomie.

Dat cijfer wordt wel kunstmatig opgetrokken door een gunstig basiseffect, want het vergelijkingspunt is het eerste kwartaal van 2020, waarin de Chinese economie bruusk tot stilstand kwam om het nieuwe coronavirus te bestrijden dat in het land was opgedoken. Het Rijk van het Midden slaagde er echter al in het laatste kwartaal van 2020 in, lang voor de andere economische grootmachten, zijn bbp van vóór de crisis weer te behalen.

Vooraan de trein hangt de Amerikaanse wagon, die afgaand op de solide recente economische indicatoren en de peilingen naar het vertrouwen wellicht dit halfjaar opnieuw het bbp-niveau van vóór corona haalt. De detailhandelsverkopen in maart spreken boekdelen: die namen op maandbasis met bijna 10% toe, veel meer dan verwacht, tot zowat het hoogste peil ooit sinds dit cijfer wordt bijgehouden. Het record werd gevestigd in mei 2020, na de eerste golf van besmettingen. Vandaag laat de Amerikaanse consument – onder impuls van de cheque die de huishoudens van de regering-Biden kregen – het geld opnieuw gretig rollen.

Een heel eind achter dat Chinees-Amerikaanse leidersduo krijgt de eurozone, voor de derde maal in de greep van inperkingsmaatregelen, na een vonnis van het Duitse Grondwettelijk Hof in Karlsruhe haar herstelplan maar niet op de sporen. Dat het Oude Continent de rol moet lossen, zien we aan Duitsland. De vroegere locomotief van de regio maakt maar moeilijk opnieuw vaart. De vijf belangrijkste economische instellingen van het land hebben onlangs de verwachte groei voor 2021 met één punt verlaagd. Ze schatten die op nog slechts 3,7%, na -4,9% in 2020. Op een terugkeer naar het bbp-niveau van vóór de crisis is het dus waarschijnlijk wachten tot in 2022.

Het resultatenseizoen is aangebroken en de boodschap die bedrijven uitsturen sluit volledig aan bij de macro-economische indicatoren. De verkoopcijfers van de Franse luxegroep LVMH illustreren dat treffend: in vergelijking met 2020 zag die in het eerste kwartaal de omzet met 86% toenemen in Azië (exclusief Japan), met 23% toenemen in de Verenigde Staten en met 9% krimpen in Europa …

Beleggers die op de trein van het economische herstel willen springen, doen er mogelijk goed aan een bestemming te kiezen in het oosten, van bedrijven die daar hun thuisbasis hebben tot Europese ondernemingen die er een groot deel van hun omzet realiseren ... anders dreigen zij het vertrek van de Orient Express te missen.