Navbar logo new
Hyloris: medische duizendpoot
Calendar22 Dec 2023
Thema: Beleggen

Hyloris kwam op midden 2020 naar Euronext Brussel en is in beleggerskringen niet echt een gekende naam. CEO Stijn Van Rompay is dat echter wel: hij is een serieondernemer en kent ondertussen de farma- en biotechsector als zijn broekzak. In een kort gesprek legde hij uit waarvoor Hyloris staat en wat hij ermee wil bereiken.

Stijn van rrompay

Bestaande geneesmiddelen

Hyloris pakt onvervulde medische behoeften aan door bestaande geneesmiddelen heruit te vinden, sommigen bestempelen de groep als een geneesmiddelenverbeteraar. Het bedrijf behandelt op twee manieren bestaande moleculen: herformulering door bijvoorbeeld de wijze van toediening te veranderen (en dat vergt 1 klinische fase onderzoek) en herpositionering waardoor bestaande moleculen wordt ingezet tegen een andere ziekte (en dat vergt twee kortere klinische onderzoeksfases). ‘Toen we Hyloris hebben opgestart, concentreerden we ons vooral op herformuleringen maar we hebben vrij snel ingezien dat herpositionering veel lucratiever was en daarom hebben we onze focus snel verlegd’, geeft Van Rompay aan. ‘Het marktpotentieel is enorm want vandaag zijn er 10.000 ziektes in de wereld waarvan er zo’n 2500 kunnen worden behandeld en ondertussen zijn er ook een kleine 10.000 moleculen ontwikkeld. De vijver om in te vissen is dan ook enorm’.

Hoe is Van Rompay op het idee gekomen om Hyloris, dat eigenlijk staat voor High Yield Lower Risk, op te richten? De appel valt niet ver van de boom want hij heeft heel zijn carrière in de farmasector gewerkt en verschillende bedrijven opgericht (en met succes verkocht). ‘Het is eigenlijk een samenvatting van al mijn ervaring. Enerzijds is het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel een duur en langdurig proces. Anderzijds is werken met generieken zeer concurrentieel aangezien iedereen deze middelen mag ontwikkelen en het is dan ook moeilijk om gedurende een lange periode aantrekkelijke marges te boeken. Met Hyloris bewandelen we een derde weg met kortere doorloopprocessen, lagere risico’s en lucratieve opportuniteiten.’ En hij zet dat in de verf door er cijfers op te plakken. ‘Het hele proces om een middel naar de markt te brengen mag niet meer dan 7 miljoen euro kosten en dat moet binnen de 7 jaar gebeuren.’

Portefeuille

Vandaag heeft Hyloris een gepatenteerde portefeuille opgebouwd van 17 geherformuleerde en herbewerkte geneesmiddelen die aanzienlijke voordelen zouden kunnen bieden ten opzichte van de beschikbare alternatieven: 15 zitten momenteel in de onderzoeksfase, waarvan 6 cardiovasculaire middelen, en 2 zijn reeds op de markt: Sotalol IV voor de behandeling van atriumfibrillatie en Maxigesic, een niet-opioïde behandeling voor postoperatieve pijn. De ontwikkelingsstrategie van de groep richt zich voornamelijk op specifieke regulatoire route van de FDA, die bedoeld is voor farmaceutische producten waarvan de veiligheid en werkzaamheid van de molecule al is vastgesteld. ‘Dit vermindert het klinische onderzoek en verkort de ontwikkelingsfase en verlaagt de de kosten en risico’s,’ legt CEO Van Rompay verder aan. De komende 18 maanden moeten 6 à 7 middelen ter goedkeuring bij de FDA worden ingediend. Daarnaast heeft de groep ook één goedgekeurd generisch middel op de markt en 2 generische producten in de pijplijn: dat is niet de strategische kernfocus van de groep.

Portefeuille hyloris

Dit is een overzicht van de niet-cardiovasculaire portefeuille van Hyloris

Tegen 2025 wil Hyloris een portefeuille van minstens 30 producten hebben. Recent is daar een kandidaat-middel tegen Burning Mouth Syndrome (BMS) bijgekomen, in partnership met AFT Pharmaceuticals. ‘We hebben in het verleden al samengewerkt met AFT en deze samenwerking verliep zo goed dat die nu nog hechter is geworden. De kans is groot dat we nog gezamelijke aankondigingen zullen kunnen doen.’

De zoektocht naar nieuwe middelen loopt trouwens via verschillende kanalen. ‘We hebben een team van 9 mensen die constant de markt afzoekt naar partnerships. En ze doen dit op verschillende manieren: ze bestuderen bestaande geneesmiddelen, spreken met dokters en professionals in de farmasector, lezen gespecialiseerde pers, enzovoort. In hun zoektocht gebruiken ze ook steeds meer artificiële intelligentie.’ En door met partners te werken, maakt Hyloris gebruik van hun kennis en kunde. Zoals in de grafiek kan worden vastgesteld, maakt Hyloris vooral gebruik van partners voor de commercialisatie, de vervaardiging van het product, de ontwikkeling ervan en voor het wetgevend trafject.

Hyloris bedrijf

Voldoende geld?

De portefeuille met potentiële middelen uitbreiden is mooi maar hoe krijgt CEO Van Rompay dit gefinancierd? ‘Midden 2023 hadden we nog zo’n 40 miljoen euro op de rekening staan en met dit geld kunnen we de ontwikkeling van de volledige bestaande portefeuille funden. Als er nieuwe middelen zouden bijkomen dan zou het kunnen dat we extra geld nodig hebben en dan alle financieringsopties staan open. We gaan echter niet verwateren om te verwateren maar als er een kapitaalverhoging komt, dan moeten we met die middelen een hoger dan gemiddeld rendement kunnen genereren.’

Van Rompay voegt er in één adem ook aan toe dat Hyloris naar zijn weten de enige groep ter wereld is die zo’n grote schaal bestaande moleculen een nieuw leven geeft. ‘De meeste andere spelers zijn veel geconcentreerder en hebben slechts 2 of 3 middelen in de portefeuille.’ Behoren overnames van dergelijke kleine spelers niet tot de mogelijkheden? ‘We bekijken dat, alleen willen we daar vooral niet te veel voor betalen. En bij overnames zal je nooit 27 keer de inleg terugverdienen. Dus alleen als er zich een opportuniteit voordoet, zouden we kunnen toehappen.’

Ambitie

Die x27 is geen willekeurig nummer die hij erop plakt. ‘In een recente studie stond te lezen dat in het voorbije decennium met geherformuleerde en herbewerkte geneesmiddelen gemiddeld 26 keer de inleg werd terugverdiend, dus willen we iets beter doen.’ Het toont zijn gedrevenheid aan: ‘ik wil de beste worden in mijn vakgebied en toegevoegde waarde voor aandeelhouders creëren’. Ziet hij echter ook gevaren? ‘Het grootste gevaar is vertraging omdat je veel dingen niet in de hand hebt. Zo verloren we met Maxigesic veel tijd omdat de FDA het dopsel niet goed genoeg vond. Dan moet je extra testen gaan doen en voor je het weet ben je alweer 6 à 9 maanden verder.’

De goedkeuring van Maxigesic eerder dit jaar was nota bene een belangrijk moment voor de groep. ‘Het was belangrijk zodat we konden aantonen dat ons model werkt en dat we met Maxigenix het veelvoud van onze inleg kunnen terugverdienen. Als we dat 30 keer kunnen herhalen dan komen we in de Bel20’, grapt Van Rompay. En hij wijst er daarnaast op dat 2024 een druk jaar zal worden. ‘Volgend jaar zullen we veel aankondigingen doen, misschien wel één à twee per maand.’