Navbar logo new
Carve-outs : hogere interestvoeten zetten multinationals op dieet.
Calendar09 May 2024
Thema: Beleggen

De laatste jaren hebben heel wat grotere conglomeraten een aantal niet-strategische divisies verkocht, vaak aan private equity spelers. Zo verkocht Nestlé niet alleen recent zijn bevroren pizza divisie aan PAI maar ook haar Froneri ijs divisie, het bedrijf boven Häagen-Dasz en Oreo Icecream. Walmart verkocht dan weer zijn Braziliaanse tak aan Advent International. KKR kon onlangs de hand leggen op de computer divisie van Broadcom.

Grote multinationals zetten steeds vaker strategische divisies in de etalage waar ze die dan verkopen aan private equity fondsen of aan andere bedrijven waar er meer synergie kan zijn.

Vaak zijn de redenen strategisch. Nestlé bijvoorbeeld wil zich meer profileren op de gezonde voedingsmarkt en kocht zo onlangs the Better Health Company en Aimmune Therapeutics. Ijsjes en bevroren pizza passen niet in die strategie en moesten dus de deur uit.

Maar soms is het ook van moeten. Informa PLC, de met schulden overladen Britse evenementen specialist verkocht in de laatste jaren minstens vier bedrijfstakken aan private equity spelers zoals Inflexion, Warburg Pincus en Blackstone om zijn balans weer gezond te krijgen na de covid-jaren.

België is op dit moment nog relatief kalm op carve-out gebied.

In België zijn er op dit moment noch geen carve-outs van beursgenoteerde bedrijven.

Daarentegen waren er recent wel vijf carve-outs bij grotere privé bedrijven in de Benelux.

Gimv verwierf een significant minderheidsbelang in Xenikos, een spin-off van Erasmus MC, die zich toelegt op innovatieve immunotherapieën. Waterland Private Equity faciliteerde de onafhankelijkheid van Infradata van de Cyclotron groep, met een focus op cloudnetwerken en beveiligingsoplossingen. Vendis Capital ondersteunde de afsplitsing van Petrol Industries om hun onafhankelijke groeistrategie te bevorderen. IK Investment Partners nam een belang in Ampelmann, een afsplitsing gespecialiseerd in offshore toegangsoplossingen. Egeria steunde de afscheiding van de bevroren deegdivisie van Dutch Bakery, waardoor het bedrijf zich kon richten op de uitbreiding van zijn verse bakkerijproducten.

“Op dit moment zijn er nog géén carve-outs bij grotere Belgische beursgenoteerde bedrijven. De meesten zijn conservatief gefinancieerd en staan dus niet onder druk om afdelingen te verkopen. Daarentegen moeten raden van bestuur regelmatig toch eens de afweging maken of ze niet eens niet-strategische bedrijfstakken zouden verkopen. Dat maakt het bedrijf begrijpbaarder voor analisten en stelt het management in staat om zich te focussen. Sowieso kan het geen kwaad om wat cash te maken om te investeren in strategisch belangrijke takken.”

De private equity markt: een selecte groep specialisten in carve-outs.

Het wordt steeds drukker voor carve-outs in de private equity markt. Gemiddeld waren carve-outs bijvoorbeeld zo’n kleine zes procent van alle private equity deals in Q4 2021. Dit is meer dan verdubbeld naar 12,6 procent in het eerste kwartaal van dit jaar.

Enerzijds is dit te wijten aan een verhoogde vraag van multinationals die niet strategische bedrijfstakken willen verkopen, maar ook aan private equity fondsen die na de stijging van de rentevoeten minder willen betalen voor overnames. Historische data tonen aan dat de EV/Ebitda multiples voor carve-outs zo’n 7.1x bedragen tegenover een historisch gemiddelde van 10x voor “normalere” overnames. Een carve-out is immers gecompliceerd. Vaak worden ondersteunende diensten zoals HR, legal, marketing en IT geleverd door het moederbedrijf, waarvoor na een carve-out deze allemaal opnieuw moeten opgestart worden. Daarnaast blijven de verkopende bedrijven vaak aan boord voor een minderheidspositie en willen ze pas echt aan de kassa passeren bij een volgende kapitaalsronde.

“Grote conglomeraten zoals een Siemens, Procter & Gamble of Unilever werken graag met één of twee private equity investeerders die ze kennen en vertrouwen om deze carve-outs tot een goed einde te brengen. Je wil immers rust bij personeel, vakbonden, leveranciers en klanten bij een carve-out. Daarom gaat het bij een carve-out niet alleen over de hoogste prijs, maar ook over de reputatie. CVC deed bijvoorbeeld een carve-out van Lipton tee bij Unilever die het merk al sinds 1972 in portefeuille hadden. Dat verkoop je niet zomaar aan iemand die je niet kent.” Aldus Sam Desimpel, managing partner bij Top Tier Access, een private equity specialist.

“Als de multinationals op dieet moeten, kan de private equity aan tafel. Maar enkel een select kransje van private equity fondsen heeft hierin relevante ervaring.”

“Wij geloven sterk dat het aantal carve-outs alleen maar zal vermeerderen in de komende jaren en hebben daarom geïnvesteerd in de fondsen van echte specialisten zoals bijvoorbeeld PAI, CVC, BC Partners, Inflexion, CD&R en H.I.G. Al deze fondsen doen gemiddeld meer dan 10% van hun deals in carve-outs, met PAI zelfs aan gemiddeld 20%.”