Door Julien-Pierre Nouen, directeur economische studies en gemengd beheer bij Lazard Frères Gestion
![]() Julien-Pierre Nouen |
Het Amerikaanse luchtverkeer vertoont een duidelijk seizoenspatroon, met een dieptepunt aan het begin van het jaar, gevolgd door een eerste piek aan het begin van de zomer en nog een met Thanksgiving. Maar in de derde week van juni steeg het aantal passagiers met 6,0% op jaarbasis.

Onze analyse
In het kielzog van Covid-19 hebben de Amerikaanse huishoudens hun consumptiepatroon verschoven, met een focus op goederen. Maar nu geven ze opnieuw meer uit aan diensten. Vliegverkeer vertegenwoordigt ongeveer 2% van deze diensten en gaat een bepaalde cyclische beweging door, met aanzienlijke dalingen tijdens recessies. Het luchtverkeer vertoont een statistisch significante correlatie met de totale consumptie.
Over een periode van twaalf maanden steeg de consumptie van diensten exclusief huisvesting met 3,4% in volume, wat een opmerkelijke versnelling betekent sinds de zomer van 2023. De consumptie van goederen steeg daarentegen met 2,0%.
Het luchtverkeer is slechts één indicator, maar daaruit blijkt dat de recente zwakte in de detailhandelsverkopen niet moet worden overgeïnterpreteerd. Hoewel Amerikaanse huishoudens niet meer in dezelfde mate profiteren van de rugwind van de afgelopen jaren, is het ongetwijfeld nog te vroeg voor een trendbreuk.