Navbar logo new
Hoe beleggers kunnen bijdragen aan de online veiligheid van kinderen
Calendar20 Nov 2025
Thema: ESG
Fondshuis: Triodos

Wat is de rol van bedrijven en beleggers bij het waarborgen van de online veiligheid van kinderen ? De visie van Sjoerd Rozing, portefeuillebeheerder van de Future Generations beleggingsstrategie van Triodos Investment Management, en van Matt Goodwin, hoofd duurzaam beleggen bij Global Child Forum.
Sjoerd rozing
Sjoerd Rozing

Door de toenemende digitalisering krijgen kinderen op steeds jongere leeftijd toegang tot internet en sociale media. Deze verschuiving biedt vele kansen, zoals toegang tot onderwijs en financiële diensten, maar brengt ook aanzienlijke risico's met zich mee, zoals blootstelling aan schadelijke inhoud, cyberpesten en online uitbuiting.

Telecombedrijven spelen een cruciale rol bij het verlenen van toegang tot de digitale wereld voor kinderen, vooral in nieuwe en opkomende markten. Zoals Sjoerd Rozing opmerkt: "Als je investeert in telecominfrastructuur of telecommunicatiediensten, investeer je doorgaans in jongere generaties."

Deze bedrijven helpen de digitale kloof te overbruggen door toegang tot onderwijs te bieden, inclusie te bevorderen en kansen voor persoonlijke ontwikkeling te bieden. De COVID-19-pandemie heeft het essentiële karakter van connectiviteit benadrukt, aangezien kinderen wereldwijd afhankelijk waren van telecommunicatiediensten voor afstandsonderwijs.

Maar de onlinewereld is niet zonder gevaar voor kinderen, aldus Matt Goodwin. Door de snelle uitbreiding van de toegang tot het internet worden kinderen online blootgesteld aan zowel positieve als negatieve invloeden. Risico's zoals schadelijke inhoud, grooming en digitale verslaving vereisen proactieve maatregelen van telecombedrijven en platforms.

Een veilige digitale omgeving gaat verder dan verboden

Voor beleggers is het cruciaal om te begrijpen dat het ondersteunen van de online veiligheid van kinderen verder gaat dan alleen het bepleiten van verboden of beperkingen. Zoals Matt Goodwin benadrukt: "Het verbieden van of beperken van de toegang tot bepaalde platforms is een erg bot instrument."

Daarom is een meer genuanceerde aanpak nodig. Internettoegang is niet alleen van vitaal belang om te leren en sociale contacten te onderhouden maar maakt ook deel uit van het recht op informatie dat kinderen hebben. Een algeheel verbod zou deze positieve aspecten van internettoegang in de weg staan. Ook zijn er hele praktische uitdagingen die verboden minder effectief maken, onder andere het feit dat kinderen vaak technologisch meer ontwikkeld zijn dan hun ouders.

Sjoerd Rozing : “Dit betekent dat wij als beleggers moeten pleiten voor een alomvattend beleid voor digitale veiligheid dat beschermende maatregelen combineert met empowerment. Het is effectiever om telecom- en technologiebedrijven aan te moedigen om een robuust beleid voor kinderbescherming, ouderlijk toezicht en kindgericht ontwerp te ontwikkelen dan om uniforme oplossingen op te leggen. Het creëren van een veilige digitale omgeving heeft meer effect dan het simpelweg opleggen van verboden.”

Luisteren naar kinderen: het 'Listen Up!'-initiatief

Een baanbrekende aanpak van online veiligheid vormt het initiatief 'Listen Up!' onder leiding van Global Child Forum. Dit project brengt grote telecombedrijven zoals Orange, Vodafone, Tele2 en Telia samen om via focusgroepen en enquêtes in Afrika en Europa rechtstreeks inzichten van kinderen te verzamelen. "De bedrijven die deze digitale wereld ontwerpen, moeten samenwerken met kinderen en naar hen luisteren. Als ze daarin slagen, hebben we de basis gelegd voor het creëren van een veilige digitale ruimte voor kinderen", legt Matt Goodwin uit.

Voor beleggers is het van groot belang om initiatieven die de stem van kinderen centraal stellen te ondersteunen. Sjoerd Rozing legt uit waarom: "Dit initiatief vraagt kinderen echt wat ze willen en wat ze nodig hebben - iets wat maar al te vaak niet gebeurt."

Door het perspectief van kinderen te integreren in beleid en productontwikkeling, kunnen telecombedrijven veiligere, meer inclusieve online omgevingen creëren. Beleggers kunnen een rol spelen bij het stimuleren van deze verandering door middel van engagement en belangenbehartiging.

Engagement en actief aandeelhouderschap

Triodos Investment Management gaat actief in gesprek met bedrijven om hun beleid op het gebied van kinderbescherming te versterken. Sjoerd Rozing : "We verlangen van alle bedrijven waarin we beleggen dat ze een beleid hebben voor het blokkeren of beperken van de toegang van tot schadelijke content. De inzichten van initiatieven als Listen Up! zijn van onschatbare waarde voor toekomstige engagementstrategieën. Ze helpen beleggers om telecombedrijven en technologieplatforms aan te moedigen best practices en innovatieve tools toe te passen."

De verantwoordelijkheid reikt verder dan de telecommunicatiesector. Matt Goodwin : "Kinderen maken een derde van de wereldbevolking uit. Ze zijn belanghebbende voor vrijwel elk bedrijf dat er is. De bedrijven moeten hen ook als zodanig beschouwen en naar hen luisteren."

Voor beleggers betekent dit dat ze de principes van Child-Lens Investing moeten toepassen in alle sectoren, van technologie tot voedingsmiddelen en dranken, en dat ze zich bewust moeten zijn van de brede impact die bedrijven hebben op het leven van kinderen.

Bovendien is het beschouwen van kinderen als belanghebbenden niet alleen een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook van risicobeheer. Bedrijven die de rechten en veiligheid van kinderen veronachtzamen, kunnen te maken krijgen met reputatierisico's, regelgevingsproblemen en mogelijke juridische gevolgen, zoals blijkt uit recente rechtszaken in de tech-industrie. "Als je dit als bedrijf niet op de juiste manier doet, als je niet erkent dat je kinderen toegang tot internet biedt, dan erken je ook niet de risico's", aldus Sjoerd Rozing.

Kinderen een stem geven binnen impact investing

“Als impactinvesteerders is het onze taak ervoor te zorgen dat het welzijn van kinderen centraal staat in onze investeringsanalyses en ons engagement,” vervolgt Sjoerd Rozing. “Door initiatieven zoals Listen Up! te steunen, te pleiten voor uitgebreide online veiligheidsmaatregelen en bedrijven aan te moedigen om naar kinderen te luisteren en hen mondiger te maken, kunnen we helpen een veiliger, meer inclusieve digitale wereld voor toekomstige generaties te creëren.”