Navbar logo new
DWS: Autofabrikanten beter bestand tegen hoge inflatie en dalend consumentenvertrouwen
Calendar14 Apr 2022
Thema: Beleggen
Fondshuis: DWS

De grote onzekerheid op de financiële markten raakt ook de auto-sector, maar de sector wankelt niet. Dat zegt Stefan-Günter Bauknecht, portefeuillebeheerder aandelen bij vermogensbeheerder DWS. “De auto-industrie heeft de afgelopen decennia al heel wat crises doorgemaakt en is goed gewapend tegen zwaar weer.”

Dieselgate, een zwakke vraag vanuit China, de coronapandemie, en een tekort aan halfgeleiders duwden de productievolumes omlaag en de prijzen omhoog, zegt Bauknecht. “De makers van originele auto-onderdelen boekten recordmarges in 2021, terwijl toeleveranciers verder werden uitgeknepen omdat de hoge productiekosten en de levering van meer materialen voor het maken van hybride, elektrische en luxeauto’s niet volstonden om de gevolgen van de productieverlagingen te compenseren.”

Uit eigen analyses blijkt dat de directe impact van de oorlog in Oekraïne voor de sector minimaal is. “De autoproductie lijkt vooralsnog weinig last te hebben van problemen in de toeleveringsketen. IHS schat dat er in 2022 2,5 miljoen minder voertuigen van de band rollen. We hebben onze prognoses verlaagd en schatten de jaar-op-jaar groei van de wereldwijde productie nu in op 6% procent, of wel 81 à 82 miljoen voortuigen”, aldus Bauknecht.

Het dalende consumentenvertrouwen zorgt nog niet voor donkere wolken boven de sector, aldus Bauknecht. “De lage voorraden en de toenemende vraag beperken de schade aan de verkoopprijzen. De productie zou echter best nog een flinke deuk kunnen oplopen door problemen in de toeleveringsketen. Die klap zal vooral door toeleveranciers in hun marges gevoeld worden.”

Het zijn vooral de hogere prijzen van grondstoffen die voor de meeste tegenwind zorgen, verwacht Bauknecht. “Hoe de hogere productiekosten de autoproducenten raakt, verschilt van bedrijf tot bedrijf, en dat zorgt ook weer voor relatieve kansen. Autofabrikanten zijn beter gepositioneerd dan toeleveranciers omdat ze langetermijncontracten voor grondstoffen hebben afgesloten. Bovendien beschikken ze over enig prijszettingsvermogen vanwege het krappere aanbod. Producenten van Duitse auto’s in het hogere segment kunnen hun kosten gemakkelijker doorberekenen, waardoor zij er in 2022 beter voorstaan dan partijen die het moeten hebben van hoge volumes. Ook voor de toeleveranciers geldt dat de een beter bestand is tegen het huidige klimaat dan de ander, zegt Bauknecht.

“De bedrijven die al grondstoffencontracten voor het lopende jaar hebben en hun prijzen hebben vastgelegd, en bedrijven waar de grootste kosten bestaan uit chips of elektronische componenten zijn beter beschermd dan bedrijven die kosten moeten maken voor metalen of oliederivaten.”

Het grootste risico voor de aandelenmarkten is volgens Bauknecht nog steeds een onmiddellijk verbod op gas- of olie uit Rusland. “De energieprijzen zullen dan nog verder omhoogschieten en het besteedbaar inkomen zal hard dalen. Een recessie betekent dat de vraag naar auto's stokt. De winstmarges komen dan onder zware druk te staan met alle gevolgen voor de aandelenkoersen van dien”, waarschuwt Bauknecht.