Navbar logo new
M&G: Beleggen in de EV-toeleveringsketen doe je zo
Calendar14 Apr 2022
Thema: Beleggen
Fondshuis: M&G Investments

Wie wil beleggen in elektrische voertuigen heeft tegenwoordig meer keuze dan alleen Tesla. Door de hele toeleveringsketen heen zitten interessante bedrijven die mooie kansen bieden. Randeep Somel, fondsmanager van het M&G Climate Solutions Fund, bespreekt er een aantal.

“Voor elk elektrisch voertuig zijn metalen nodig als koper, nikkel, lithium, mangaan en kobalt voor het maken van de accu. De accu-markt wordt momenteel gedomineerd door bedrijven in Azië: CATL uit China, LG Energy Solutions, Samsung SDI en SK Innovation uit Zuid-Korea en het Japanse Panasonic zijn de absolute marktleiders.”

“Daarnaast zien we dat steeds meer bedrijven die katalysatoren maken, hun fabrieken aanpassen om ook onderdelen te produceren voor elektrische auto’s, zoals kathodes die in EV-accu’s worden gebruikt, omdat de markt voor brandstofmotoren afneemt. Het Belgische Umicore is hier een goed voorbeeld van. Inmiddels overweegt de EU om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe voertuigen met brandstofmotor te verbieden. De Britse regering gaat alvast een stap verder: zij kondigden niet alleen aan vanaf 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met brandstofmotor te verbieden, maar willen in 2035 ook een verbod instellen op de verkoop van nieuwe hybride voertuigen.”

“Steeds meer gevestigde automerken mengen zich in de strijd voor een plek op de EV-markt. In Spanje heeft Stellanis, eigenaar van Fiat, Peugeot en Citroën en daarmee de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, drie fabrieken waarin alleen nog elektrische voertuigen worden geproduceerd: de Citroën ë-C4 (Madrid), de Peugeot e-2008 (Vigo), en de Opel Corsa-e (Zaragova). En al die nieuwe elektrische auto’s hebben ook hun eigen infrastructuur nodig: laadpalen. In Spanje zijn Repsol en Iberdrola op het goede moment in die markt gesprongen.”

“Tot slot hebben elektrische voertuigen ook halfgeleiders nodig om alle elektronica aan te sturen. Het Duitse Infineon Technologies is marktleider in het leveren van microchips die daarvoor zijn gemaakt.”

“Historisch gezien is de auto-industrie cyclisch, wat betekent dat ze gevoelig is voor de grillen van economische groei. En er is veel concurrentie in de sector, vooral buiten de zeer luxe automerken, wat betekent dat de financiële rendementen nooit erg groot zijn. Maar de makers van elektrische voertuigen en producten binnen het ecosysteem snijden een relatief nieuwe markt aan en zullen de komende decennia structureel blijven groeien naarmate de markt steeds verder verschuift van de brandstofmotor af, richting de elektrische voertuigen – en dat biedt beleggingskansen.”