Bijna een vijfde van de consumenten in België (18%) is naar eigen zeggen de afgelopen twee jaar meer gaan uitgeven als gevolg van de invloed van social media op hun aankoopgedrag.
Dit blijkt uit een onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed*, waarin duizend consumenten werd gevraagd naar hoe social media hun winkelgedrag beïnvloeden. In aanloop naar de feestdagen en aan de vooravond van Black Friday onderstrepen de resultaten de grote invloed van social media op het koopgedrag.
16% van de consumenten gaf bovendien aan meer impulsaankopen te doen door social media.
Verslaafd aan shoppen via social media
Vooral jongeren zijn gevoelig voor producten die in hun social media-feed verschijnen; zowel in de apps zelf als via gerichte advertenties en social media-sponsorships, waarin producten worden aangeprezen door influencers.
Maar liefst 20% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan ‘verslaafd’ te zijn geraakt aan winkelen via social media. 10% van deze leeftijdsgroep zegt een aantal keren per week een aankoop te doen via social media, zeven procent doet zelfs meerdere aankopen per dag.
Nieuwe producten en winkels ontdekken
Social media is voor alle leeftijdsgroepen de plek bij uitstek voor het ontdekken van nieuwe producten: in totaal zegt 28% van de consumenten via social media nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit geldt voor 40% van de 18- tot 24-jarigen, bij 65-plussers is dit negen procent. 13% van de consumenten gaf aan meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.
“Voor retailondernemers zijn social media van onschatbare waarde, voor zowel marketing als sales”, stelt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed. "Toch merken we dat nog niet alle ondernemers hier volop gebruik van maken. Dat komt vaak omdat ondernemers de know-how en tools missen waarmee ze hun werk kunnen vereenvoudigen”, gaat hij verder.
“Door hun fysieke winkel te koppelen aan hun webshop en hun verkoopkanalen op social media, kunnen ze aanzienlijk meer omzet genereren. Daarvoor is automatisering echter onmisbaar, want lang niet alle ondernemers hebben de mankracht en het budget om zich fulltime met marketing en verkopen via social media bezig te houden. Met het omnichannel-platform van Lightspeed kunnen ze alle verkoopkanalen synchroniseren: de fysieke winkel, de webshop en hun social media-accounts.”
Lightspeed is het geïntegreerde kassa- en betaalplatform voor retail- en horecaondernemers wereldwijd. Met de software en hardware van Lightspeed kunnen ondernemers hun workflows optimaliseren en hun efficiëntie verhogen op het gebied van verkopen, betalingen, voorraadbeheer, marketing en administratie.
----------------
*Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Lightspeed door OnePoll, een onafhankelijk markt- en onderzoeksbureau. In totaal hebben 1.000 consumenten in België deelgenomen aan dit onderzoek.
----------------
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie lightspeed.nl en lightspeed.be
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube