Navbar logo new
Actief beheer zal rol blijven spelen
Calendar18 Apr 2024
Thema: Beleggen
Logo ubp klein


Meer dan 30 aandelen in een fondsenportefeuille houden, verhoogt diversificatie niet meer.


In de marge van de Trends Summit 2024 hadden we de kans om met Ariane Kesrewani, Senior Investment Specialist van de franchise Swiss & Global Equity Funds bij Union Bancaire Privée (UBP) te spreken. Ze breekt een lans voor wereldwijd actieve bedrijven die aan de top van hun sector staan en er ook kunnen blijven maar ook voor de Zwitserse aandelenmarkt die veel kenmerken heeft die Belgische beleggers wel kunnen smaken, zoals onder meer een rijke markt voor kleine en middelgrote ondernemingen.


Waar ligt de aandelenfocus van uw franchise binnen Union Banque Privée (UBP)?


Ariane Kesrewani: We hebben ongeveer 5 miljard USD onder beheer en zijn vooral gespecialiseerd in het beheer van wereldwijde en Zwitserse aandelenfondsen hoewel we ook kleinere, meer nichefondsen in ons gamma hebben die zich concentreren op Europese aandelen of techwaarden. Onze beleggingsfilosofie is bedrijven vinden die duurzame waarde creëren en duurzaam staat voor ons eigenlijk voor herhaalbaarheid. Ons vlaggenschip is een portefeuille van grote wereldwijde bedrijven met een hoog niveau van duurzame waardecreatie: we hebben USD 3,2 miljard aan vermogen onder beheer. Deze bedrijven zijn al vele jaren toonaangevend en op basis van onze analyse denken we dat ze dat de komende vijf tot tien jaar zullen blijven. 2023 was een uitzonderlijk jaar voor onze Swiss & Global Equity-franchise, omdat we USD 800 miljoen hebben opgehaald, voornamelijk van institutionele klanten.


Waarvoor staat het vlaggenschip precies?


Ariane Kesrewani: We positioneren het fonds als een buy and hold fonds met een wereldwijde aandelenallocatie. En het is niet enkel een buy and hold voor onze beleggers, maar ook voor ons. Van de 30 namen in portefeuille zijn er 7 die sinds de lancering in 2010 in het fonds zitten. Het is een stabiele portefeuille voor de lange termijn met een zeer laag verloop. We springen met dit fonds niet op de laatste nieuwe ideeën en nemen niet deel aan beursintroducties. Het zijn echt gevestigde waarden, blue chip-bedrijven zoals Microsoft of Visa. Met het fonds is er blootstelling aan verschillende structurele thema’s via bedrijven die toonaangevend zijn in hun segment en dit naar verwachting ook zullen blijven.


In 2023 en de voorbije maanden hebben we gezien dat er veel geld naar de Magnificent Seven is gegaan. Kunt u vasthouden aan uw filosofie terwijl alle aandacht naar die 7 gaat?


Ariane Kesrewani: Dat is een uitstekende vraag. En het is eigenlijk het belangrijkste gespreksonderwerp in al onze meetings met klanten. Als beleggers aan het begin van 2023 geen Amerikaanse aandelen in portefeuille gehad, dan zouden ze een performance van 26% zijn misgelopen. Dankzij onze strategie hebben we een rendement van 22% geleverd, dus in lijn met de wereldwijde benchmark, en dit ondanks slechts twee van de Magnificent Seven in de portefeuille aan te houden. Dit laat zien dat u niet alle zeven namen in de portefeuille moest hebben. Wij zijn van mening dat beleggers over het algemeen een selectieve benadering moeten hebben en zeker wat het zevental betreft, omdat er momenteel te veel hype rond is en we al een lichte decorrelatie tussen hen hebben gezien.


Zorgt 30 namen in een portefeuille wel voor voldoende spreiding? En noteren niet te veel grote namen te duur door hun hoge weging in populaire ETF’s?


Ariane Kesrewani: Je hebt gelijk dat ETF’s vandaag een te hoog concentratierisico hebben: 30% van de SPDR ETF, de S&P 500 met andere woorden, zit in de Magnificent Seven en meer dan 45% van de Information Technology ETF zit in drie namen: Apple, Nvidia, Microsoft. Waarom kopen beleggers trackers? Om gediversifieerd te zijn maar op dit moment is dit niet het geval. Wij geloven dat een actieve beleggingsstrategie de voorkeur moet krijgen. In ons vlaggenschip zitten 30 namen maar we staan niet toe dat één naam te dominant wordt en de volatiliteit van de portefeuille opdrijft. Vandaar dat we ervoor hebben gekozen om onze namen evenredig te verdelen en elke individuele lijn is goed voor een gewicht tussen de 3% à 4%. Daarnaast heeft academisch onderzoek aangetoond dat boven de 30 aandelen het toevoegen van meer namen voor weinig extra diversificatie van het idiosyncratische risico zorgt.


Hoe bouwt u een portefeuille uit rond het vlaggenschip? En welke strategieën hebt u nog binnen uw gamma?


Ariane Kesrewani: We positioneren het als een kernallocatie, een strategie die elke belegger in zijn portefeuille zou moeten hebben. En als beleggers een meer defensieve allocatie willen, kan onze Zwitserse aandelenstrategie een satelliet zijn. Als beleggers zich bijvoorbeeld willen richten op technologie of Europa, dan hebben we strategieën op basis van dezelfde beleggingsfilosofie die ook als satelliet kunnen dienen. Dat is het mooie van ons beleggingsproces, dat kan worden toegepast op verschillende regio’s en thema’s, maar altijd op zoek naar bedrijven die, vanwege hun vermogen om een aantrekkelijk Cash-Flow Return On Investment (CFROI®) te genereren gedurende hun levenscyclus of marktfasen, beleggingskansen vertegenwoordigen. De aanpak is puur bottom-up, gebaseerd op de fundamentele analyse van het ervaren team.


Passief beheer wordt steeds belangrijker. Denkt u dat er in beleggingswereld nog ruimte is voor actief beheer?


Ariane Kesrewani: Dit is een zeer legitieme vraag, vooral gezien de ontwikkelingen rond artificiële intelligentie. De automatisering, de rekenkracht en het gerobotiseerde deel van de analyse en de besluitvorming kan natuurlijk dingen efficiënter maken voor passieve oplossingen. Maar ik ben van mening dat we het actieve deel van de markt moeten behouden, voor beleggers die een andere positionering beogen. Er zijn nog steeds beleggers een gedeelte van hun portefeuille meer regionaal willen beleggen, ESG-criteria willen implementeren of een selectief standpunt over een bepaalde sector of markt willen innemen. Actief beheer voegt waarde toe voor beleggers. Als iedereen zou overschakelen op passief dan zullen prestaties gelijk lopen en iedereen dezelfde namen kopen. Je zal met andere woorden geen alfa meer kunnen genereren omdat iedereen beta-gekoppeld zal zijn aan de benchmark. Het zou zonde zijn om die alfa-mogelijkheid uit te schakelen.


Waarom beheert u ook een groot Zwitsers aandelenfonds. Is er momenteel veel interesse in deze eerder defensieve markt?


Ariane Kesrewani: Ons team is in 2006 gestart met het beheer van Zwitserse aandelen omwille van het feit dat er veel kwaliteit op de Zwitserse markt te vinden was en dat is nota bene nog altijd zo. Vervolgens hebben we ons geïnspireerd op dit model en geïmplementeerd en daarna ook geleidelijk toegepast op wereldwijde strategieën. Er is momenteel veel belangstelling voor Zwitserse aandelen in de markt. Niet alleen omdat het wordt gezien als een defensieve markt, maar ook omdat het small- en midcapsegment erg dynamisch is. En vooral dit deel van de markt zou kunnen gaan profiteren van het groeiherstel van Zwitserse economie dat voor 2024 en 2025 wordt verwacht.


Waar liggen uw klanten/beleggers vandaag wakker van?


Ariane Kesrewani: De afgelopen maand heb ik over heel Europa met zowel particuliere als institutionele klanten gesproken en momenteel komen twee zorgen duidelijk bovendrijven. Ten eerste is er veel interesse in artificiële intelligentie. Hoe zal AI ons leven maar ook onze beleggingen beïnvloeden? Er is echt een groot vraagteken over de implementatie en de impact van AI. De hype van de media rond dit onderwerp heeft zijn effect duidelijk niet gemist. Voor ons zit AI slechts in zijn beginfase en alle sectoren zoals bijvoorbeeld gezondheidszorg en basisconsumptie zullen er de vruchten van plukken. Maar eerst moeten we concrete resultaten onder de vorm van productiviteitswinst zien. Beleggers zijn nieuwsgierig. Ten tweede worden beleggers overspoeld met financiële en beursinformatie via een groot aantal distributiekanalen, naast sociale media. De regelmatige en gemakkelijke toegang die klanten hebben tot experts die een vermogensbeheerder als UBP biedt, evenals transparante communicatie over de toestand van de markten, die de afgelopen jaren erg volatiel zijn geweest, zijn oplossingen waar beleggers naar op zoek zijn.


ESG staat minder bovenaan op de agenda in de beleggingswereld. Ziet u dit ook? En hoe belangrijk is ESG voor u?


Ariane Kesrewani: Inderdaad, er is een zekere ESG-moeheid en we zien ook een tweedeling. Enerzijds blijven beleggers, die ESG een warm hart toedragen, er ook vandaag rekening mee houden. Anderzijds zijn er beleggers, die voorheen ESG niet lieten meespelen in hun beleggersbeslissing, die dit vandaag evenmin doen. Bij onze strategieën is het eerste doel een consistent rendement realiseren maar natuurlijk helpt de integratie van ESG-criteria daarbij. En ESG toepassen is tevens een oefening in risicobeheer. Als je bijvoorbeeld de ESG-implicaties op de kasstromen van een bedrijf kunt voorspellen of er een grote impact op de CO2-voetafdruk van een bedrijf is, dan is dat een oefening in risicobeheer. Dan is dit heel belangrijk om mee te nemen in onze fundamentele analyse. Het is niet zo dat we plots beslissen om in hernieuwbare energie of in windmolenparken te gaan beleggen of de portefeuille zullen positioneren op basis van ESG-trends. Het is een belangrijk element in ons gedisciplineerd besluitvormingsproces.