Navbar logo new
Overzicht corona investmentnieuws: EU doorbreekt eindelijk taboe op gemeenschappelijk schuldverlening
Calendar23 Jul 2020
Thema: Beleggen

Onderstaand vindt u het meest recente corona gerelateerde investmentnieuws:

De deal met het EU-herstelfonds van deze week, geldt misschien niet als het beroemde Hamiltonian moment dat het begin van gezamenlijke schulden in de Verenigde Staten markeerde na de Onafhankelijkheidsoorlog met Groot-Brittannië. Het akkoord vormt wel een belangrijke stap door de Europese Unie richting het doorbreken van het taboe op gemeenschappelijke schuldverdeling tussen haar lidstaten.

“Het akkoord over het EU-herstelfonds is historisch en een stap in de richting van schuldverdeling die tot een paar maanden geleden hoogst onwaarschijnlijk werd geacht. Binnen de compromissen is er voor elk wat wils; de ‘Vrekkige Vier’ krijgen grote kortingen en de door hen gewenste verdeling van subsidies en leningen, terwijl de totale omvang van € 750 miljard ongewijzigd bleef. Door vastberadenheid te tonen en de unieke uitdaging van het coronavirus het hoofd te bieden, hopen de EU-leiders dat dit de politieke spanningen de komende jaren wegneemt”, aldus Hetal Mehta, Senior European Economist bij Legal & General Investment Management (LGIM).

Paul Brain, Head of Fixed Income bij Newton IM, onderdeel van BNY Mellon Investment Management, is het daarmee eens en schrijft dat het herstelfonds buitengewoon belangrijk is voor de integratie van de EU, haar obligatiemarkten en de euro. Immers, een groot deel van de deal wordt gefinancierd met behulp van door de EU uitgegeven en gezamenlijk door haar lidstaten gefinancierde obligaties. Voor het eerst is de aansprakelijkheid gespreid over heel Europa. "Aangezien een grote meerderheid van de €750 miljard (€390 miljard) zal worden uitgegeven in de vorm van subsidies en mogelijk niet wordt terugbetaald, is het geen wonder dat de vrekkige vier moeilijk deden tijdens de onderhandelingen", aldus Brain.

Hij voegde eraan toe dat de spreads op staatsobligaties tussen Noord- en Zuid-Europa van de EU waarschijnlijk om twee redenen in de loop van de tijd zullen afnemen: ten eerste, de verschillen in kredietrisico tussen landen zullen verminderen nu de EU als geheel garant staat voor de nieuwe schuld. Ten tweede, als de 750 miljard euro goed wordt gebruikt en resulteert in meer economische groei vermindert het kredietrisico van de hele EU. Voor de kernlanden kan de kapitaalmarktrente bescheiden stijgen, aangezien ze nu meer schulden op hun naam hebben staan, maar als de economische vooruitzichten voor de EU als geheel verbeteren (en de belastinginkomsten stijgen), zal ook voor hen de schuld dragelijker worden.

Gilles Moëc, hoofdeconoom van AXA Group, schreef in een commentaar voor klanten van AXA Investment Managers dat de totstandkoming van de deal eerder een bevestiging van wat hij noemt een intergouvernementeel bestuur van de EU is, dan opmaat naar een ‘federaal’ systeem: de Commissie en het Europees Parlement zijn grotendeels buitenspel gezet. De macht ligt stevig bij de Europese Raad, met een sleutelrol voor de voorzitter en natuurlijk de nationale regeringsleiders.

“Het is erg belangrijk dat het taboe op gezamenlijke schulden eindelijk wordt doorbroken en dat de lidstaten er uiteindelijk in zijn geslaagd een deal te sluiten die concrete financiële solidariteit biedt. Dit zal helpen de spreads van staatsobligaties onder controle te houden. Maar zelfs aan de symbolische kant was dit een zeer pijnlijk proces [...] Toegegeven, er zitten een aantal "Hamiltoniaanse" aspecten in de deal – de bevestiging dat de EU zal profiteren van meer directe middelen, bijvoorbeeld een grensbelasting en belasting op plastic, maar het is te vroeg om te concluderen dat fiscale federalisering echt aanstaande is”, aldus Moëc.