Navbar logo new
Hoe bevoorradingsproblemen Kerstmis in gevaar brengen
Calendar16 Dec 2021
Thema: Beleggen

U hebt waarschijnlijk gemerkt dat de schappen in de winkels minder vol zijn dan vroeger. Nu de kerstinkopen snel dichterbij komen, is de kans reëel dat de kerstman het moeilijk krijgt om iedereen te geven wat hij wil. Ole Hansen en Peter Garnry van Saxo Bank bekijken hoe de bevoorradingsproblemen de kerst in gevaar kunnen brengen en hoe u dit kunt oplossen.

Het is geen nieuws dat de wereldwijde toeleveringsketens op de proef worden gesteld, maar hoe is het zover gekomen en wat betekent het voor uw kerstcadeaus? "We zijn er allemaal aan gewend geraakt dat als je iets online bestelt, je het binnen een paar dagen geleverd krijgt. Dat systeem is doorbroken en we moeten nu veel meer geduld hebben," zegt Ole Hansen, hoofd Commodity Strategies bij de Saxo Bank.

Uitzonderlijke vraag daagt de fysieke grenzen van de wereld uit

Peter garnry
Peter Garnry
Een van de belangrijkste drijfveren achter de bevoorradingsproblemen is een plots onevenwicht tussen vraag en aanbod, dat een gevolg is van de uitbraak van COVID-19 begin 2020. In een wereld met een historisch hoge activiteit zet een dergelijke stijging van de vraag de fysieke onderdelen onder druk om de mensen te leveren wat ze willen.

"Ik denk dat deze hele bevoorradingsproblematiek heeft aangetoond dat het hier in feite gaat om beperkingen in de fysieke wereld. Tijdens de pandemie zagen we een fenomenale rally in technologieaandelen en bedrijven die actief zijn in de online wereld," zegt Peter Garnry, Head of Equity Strategies bij Saxo Bank. "Als ik rondreis en met klanten praat, toon ik de onderstaande grafiek waarop je kunt zien hoe de inkomsten en winsten van technologiebedrijven sinds de grote financiële crisis als een raket zijn gestegen ten opzichte van de fysieke wereld, de normale wereld, de wereld waarin we ons bevinden.

Deze bevoorradingsproblemen leren ons opnieuw dat veel beleggingskansen zich in de online wereld zullen situeren."

S p500 returns

Tekort aan mensen

Dergelijke knelpunten zouden redelijkerwijs snel verholpen kunnen worden, zolang alles naar behoren functioneert. Maar hier moeten we twee dingen goed begrijpen. Ten eerste wordt het maritieme vrachtvervoer steeds groter, maar aan land is dat niet het geval. "De containerschepen worden steeds groter, maar je hebt nog steeds één vrachtwagen nodig om een container van en naar de haven te brengen. Het wordt dus een steeds grotere uitdaging om binnenkomende schepen in een relatief korte tijd te lossen en te laden.

Dit is een groot obstakel geworden, bijvoorbeeld in Felixstowe in het Verenigd Koninkrijk, in Los Angeles en zelfs in Rotterdam," zegt Hansen.

Ole hansen
Ole Hansen
Er is niet alleen de toegenomen vraag die de fysieke wereld onder druk zet en de blokkering van een belangrijke handelsroute – een van de grootste containerschepen ter wereld, de Ever Given, blokkeerde in maart het Suezkanaal. Er zijn ook niet genoeg mensen en vrachtwagens om de containers te behandelen wanneer de schepen binnenkomen, wat de vertragingen en moeilijkheden bij het vervoer van goederen over de hele wereld nog doet toenemen.

COVID-sluitingen

COVID-19 had gevolgen voor de havenactiviteiten over de hele wereld - vooral in China, een van 's werelds belangrijkste productiehubs. "Het Chinese zero-case beleid inzake COVID-19 maakt het moeilijk om de bevoorradingsketens efficiënt te houden. Telkens er in China een nieuwe reeks gevallen wordt vastgesteld, heeft de overheid de neiging om vrij grote delen van de regio waar de gevallen zich voordoen, te sluiten", zegt Garnry.

De allerbelangrijkste schaarste

Het is al een grote uitdaging om goederen over de hele wereld te vervoeren. Maar de bevoorrading van de meest cruciale component van de huidige technologiegoederen is waarschijnlijk een veel groter probleem. Het tekort aan halfgeleiders wordt - net als de andere verstoringen - veroorzaakt door een aantal sneeuwbaleffecten, waaronder het slechte weer in Texas, handelsgeschillen tussen China en de VS, en vooral de COVID-19 pandemie. Maar dit tekort is belangrijker, omdat het de verkoop beperkt van enkele van onze meest gevraagde goederen.

In die zin is het tekort aan halfgeleiders een bevoorradingsprobleem dat de populairste kerstcadeaus treft nog voor ze zijn geproduceerd. "Het tekort aan halfgeleiders heeft gevolgen voor alles, van Nintendo tot de productie van auto's en PlayStations. Ook de productie van iPhones is door deze beperkingen met maar liefst 10 miljoen eenheden teruggeschroefd. Dus ook al wens je het, en wil je het en is het cool, je kunt het niet krijgen," zegt Garnry.

En als je een nieuwe auto wenst, kunnen halfgeleiders de pret ook bederven. Autofabrikanten kopen halfgeleiders met een lagere marge. Ze waren te laat om chips te bestellen toen de economie niet instortte als gevolg van de pandemie. De halfgeleiderindustrie had al gewillige kopers gevonden dankzij de grote vraag naar grafische kaarten voor gaming en crypto, en naar chips voor datacentra en computers.

De autofabrikanten kwamen daardoor achteraan in de rij te staan en doen sindsdien hun best om voorrang te krijgen. Dat zorgde ervoor dat de autoproductie teruggeschroefd werd wegens een tekort aan halfgeleiders. Heel wat auto's zijn dus bijna klaar om verscheept te worden, maar kunnen niet vertrekken omdat ze dat ene onderdeel missen," zegt Garnry.

Productcentralisatie

Een mogelijke oplossing zou een massale wijziging zijn van de productiestrategie die de bedrijven al jarenlang volgen. "Grote fabrikanten van consumptiegoederen met de VS en Europa als belangrijkste afzetmarkten moeten zich nu afvragen of de productie niet dichter bij de eindmarkten moet worden ondergebracht," zegt Garnry. Hij voegt daaraan toe: "Niet zo lang geleden hadden we een zeer boeiend gesprek met Jens Bjørn Andersen, CEO van DSV, en spraken we over deze situatie. In de financiële sector suggereren we altijd dat beleggers ervoor moeten zorgen dat ze hun portefeuille diversifiëren.

Maar om wat voor reden dan ook, lijkt dit concept de verwerkende industrie te zijn ontgaan als je kijkt naar hun productieportefeuille. Anders gezegd - productiebedrijven hebben enorme hoeveelheden van hun wereldwijde productie naar China verplaatst en disrupties zoals deze doen echt pijn. Daardoor zouden we een meer gefragmenteerde productie kunnen zien en zouden productiebedrijven hun bevoorradingsketen kunnen gaan diversifiëren. Ik durf te wedden dat we in de toekomst een deel van de productie zien terugkeren naar de belangrijkste consumentenmarkten in de westerse wereld."

Hoe Kerstmis redden

Dus, wat doen we deze kerst? Terwijl de bevoorradingsproblemen de levering van uw auto, iPhone of Playstation in gevaar kunnen brengen, zouden we volgens Hansen ons wenslijstje moeten herbekijken en iets moeten wensen dat niet getroffen is door de bevoorradingsproblemen. Peter Garnry : "Denk voor Kerstmis aan alternatieven. De wereldeconomie heeft zich zeer sterk hersteld, maar een hele sector is in het donker blijven zitten, namelijk de dienstensector.

Hou die sector dus in gedachten als je niet de goederen kunt krijgen die je zoekt. Wens een cadeaubon voor de bioscoop of voor een restaurant of voor een of andere plaatselijke ervaring. Die zijn er in overvloed en de sector kan het goed gebruiken."