Navbar logo new
Penneo zorgt voor doorbraak op het gebied van digitale handtekeningen
Calendar12 Jan 2022
Jean baptiste gehringer marketing manager penneo
Jean-Baptiste Gehringer
Marketing Manager Penneo

De Deense groep Penneo, die gespecialiseerd is in oplossingen voor de digitale ondertekening van documenten, neemt in België het voortouw. Volgens Jean-Baptiste Gehringer, marketing manager verantwoordelijk voor nieuwe markten bij Penneo, is het land zeer goed verbonden, wat het opzetten vergemakkelijkt. Hij lichtte ook de sterke punten van het Deense technologieconcern toe.

Laten we bij het begin beginnen. Wat doet Penneo precies?

Jean-Baptiste Gehringer: Wij bieden twee diensten aan: Penneo Sign en KYC. Penneo Sign is een systeem voor het aanmaken van digitale handtekeningen, waarmee de uitwisseling en validatie van documenten wordt vereenvoudigd. Met een paar muisklikken, en dankzij het u bekende itsme-systeem, kan een contract via Penneo snel worden ondertekend en verzonden. Wij bieden een sterke toegevoegde waarde aan onze cliënten, die vroeger een document manueel per post moesten verzenden om het te laten ondertekenen. Wij werken met een systeem van terugkerende abonnementen, Annual Recurring Revenue (ARR) in het jargon. De groei zit duidelijk in de lift, want in het derde kwartaal hebben we een omzetstijging van 53% aangekondigd. Vandaag is Penneo de onbetwiste nummer één in Scandinavië.

U heeft het ook over KYC. Wat houdt dit in en is deze dienst al beschikbaar in België?

Jean-Baptiste Gehringer: KYC staat voor Know Your Customer en is alleen beschikbaar in de Scandinavische landen, dus nog niet in België. KYC stelt ons in staat de risico's in te schatten, na te gaan of de AML-wetgeving (Anti Money Laundering) wordt nageleefd en ten slotte vast te stellen of wij met een partner op een transparante en veilige manier kunnen samenwerken. Deze dienst vereist aanzienlijke investeringen op een aantal gebieden en voorlopig hebben wij in België andere prioriteiten. Wij zullen in de toekomst echter alle nodige tests uitvoeren.

Wat zijn de sterke punten van uw aanbod?

Jean-Baptiste Gehringer: Ons aanbod heeft verschillende sterke punten. Ons grote voordeel is dat wij een stroom van gepersonaliseerde handtekeningen op maat van de klant kunnen aanbieden. Als u meerdere documenten ter ondertekening opstuurt, hoeft u zich maar één keer te identificeren, terwijl u dat bij veel van onze concurrenten voor elk document apart moet doen. Daarnaast is het ook mogelijk een volgorde van handtekeningen aan te brengen, zodat bijvoorbeeld eerst de directeur alles ondertekent en daarna een bepaalde manager. Dit is technologisch zeer ingewikkeld op te zetten, hoewel het zeer eenvoudig te implementeren lijkt. Wij bieden ook de mogelijkheid om alle documenten op te slaan en te archiveren.

Wat voor soort klanten heeft u bij Penneo?

Jean-Baptiste Gehringer: Wij werken met allerlei soorten klanten, van KMO's tot grote groepen. Het voordeel is dat ons product geschikt is voor iedereen. De digitale handtekening kan door iedereen worden gebruikt, en dat is nu juist het voordeel ervan. Wij trachten zo dicht mogelijk bij de klant te staan, het nodige advies te verstrekken en onze diensten aan te passen aan het type onderneming. Op die manier kunnen wij een maximale toegevoegde waarde creëren. Je zou het een familie-aanpak kunnen noemen. In de Scandinavische landen behoren grote namen als Deloitte en Ernst & Young tot onze klanten. In België werken wij samen met VGD, Acco Accountants, Graef Advies, enz. Wij verdelen de markt in segmenten zoals audit/boekhouding, bankwezen, juridische zaken, onroerend goed en bedrijfsadministratie. En we kunnen ons aanpassen aan elk segment. De vastgoedsector is een goed voorbeeld. Bij sommige contracten moet je elke bladzijde ondertekenen en dat kan saai zijn, maar met ons programma en itsme is het in een handomdraai gebeurd.

Kunt u een voorbeeld geven van een Belgisch bedrijf dat een Penneo-product heeft geïntegreerd?

Jean-Baptiste Gehringer: Vandaag hebben wij een twintigtal klanten in België en sinds november gebruikt Graef Advies, een familiebedrijf in Essen dat een vijftiental mensen tewerkstelt en al 40 jaar bestaat, ons programma. Er zijn drie directeuren in het bedrijf: zij zijn zeer verbonden en willen, zoals veel directeuren van bedrijven, digitalisering en ecologie combineren. Zij willen ook een hechte relatie met hun klanten tot stand brengen en zich volledig toeleggen op hun activiteit van bedrijfsadvisering. Met andere woorden, zij willen over de instrumenten beschikken om de impact van administratieve taken tot een minimum te beperken. Vandaag de dag is het hele proces van ondertekening van documenten complex geworden, aangezien er in deze sector veel documenten in omloop zijn. Dankzij Penneo besparen ze nu veel tijd en het feit dat alle betrokkenen bij Graef Advies in een bepaalde volgorde kunnen tekenen en toch overzicht hebben over het proces, geeft voldoening. Bovendien heeft de snelle aanpassing van alle medewerkers, die er nu dagelijks mee werken, de werklast verminderd.

Is de concurrentie sterk en wat zijn uw concurrentievoordelen?

Jean-Baptiste Gehringer: Er zijn verschillende concurrerende dienstverleners, zoals Docusign, Pandadoc, Connective, enz. Veel oplossingen op de markt zijn echter niet compatibel met itsme. En voor ons is het werken met elektronische identificatie (eID) een topprioriteit, omdat het de veiligheid verhoogt en ons in staat stelt de wet na te leven. Wij hebben ook concurrentievoordelen, zoals de aanpassing van de handtekeningenstroom, de snelheid waarmee documenten kunnen worden ondertekend en, zoals eerder vermeld, ons partnerschap met itsme. Een ander voordeel is de gemakkelijke integratie van onze oplossing met andere toepassingen zoals Silverfin of WorkPoint, waardoor de klant snel aan de slag kan. Wij hebben een implementatiemanager in dienst die het ecosysteem van de potentiële klant begrijpt en oplossingen kan voorstellen. Ons product kan dus op de klant worden afgestemd, als er bijvoorbeeld een extra beveiligingslaag nodig is. Sommige van onze concurrenten bieden alleen een basisoplossing.

Is een pan-Europese aanpak mogelijk voor ondernemingen die in meerdere landen actief zijn?

Jean-Baptiste Gehringer: Je moet in elk land toestemming krijgen om toegang te krijgen tot de eID, dus dat maakt het niet gemakkelijk. In Frankrijk is er een systeem, France Connect, dat nauwelijks wordt gebruikt. Het staat nog maar in de kinderschoenen. Dit in tegenstelling tot het Deense equivalent van Itsme, Nem-ID, dat al jaren bestaat en een gevestigde waarde is. Om het leven te vergemakkelijken van managers die in verschillende landen actief zijn, bieden wij ook de "touch signature" aan. Hiermee kan een handtekening worden geplaatst op een tablet of computerscherm.

Wat is de grootste uitdaging voor de groep?

Jean-Baptiste Gehringer: Wij zijn, zoals reeds gezegd, marktleider in Scandinavië en wij willen laten weten dat wij de beste oplossing op de markt hebben. Dit is onze grootste uitdaging. Daarnaast hebben we een aantal gevechten geïdentificeerd die we intern moeten winnen. Dit zijn strategische uitdagingen die we moeten winnen.

Wat is het verschil tussen België en Denemarken?

Jean-Baptiste Gehringer: Laat me zeggen dat er veel gelijkenissen zijn. België is een vrij sterk verbonden markt, evenals Denemarken. Bovendien werkt het elektronische identificatiesysteem in beide landen zeer goed. Tegelijkertijd is België een merkwaardige markt die gemakkelijk digitale nieuwigheden absorbeert en zeer ecologisch georiënteerd is, net als in de Scandinavische landen. Nieuwe dingen worden gemakkelijk opgenomen, vooral als ze in ruil daarvoor tijd besparen. Het is geen statische markt die geen risico's wil nemen. In sommige andere Europese landen verlopen de veranderingen veel trager.