Navbar logo new
On the road (again)
Calendar08 Feb 2022
Thema: Macro

Editorial van de maand door Olivier de Berranger, CIO en directeur vermogensbeheer met hulp van Aurélien Jacquot, senior-analist van La Financière de l’Echiquier.

Het traject was al uitgezet, maar niet alles gaat altijd volgens plan. De automobielsector had in 2021 een vlekkeloos herstel moeten beleven, dankzij de consumentenvraag en ondernemingen die de verloren tijd wilden goedmaken. De productie steeg uiteindelijk met maar +2% naar 76 miljoen personenauto’s, voor het derde jaar op rij een lager cijfer, wat de voorraden mondjesmaat deed slinken. Het zat het autosalon van Genève ook niet mee, toen deze voor het derde jaar op rij werd geannuleerd.

De druk op de logistieke ketens nam toe, hoofdzakelijk door de koortsachtige zoektocht naar halfgeleiders. Met de pandemie als bijkomstige factor is deze situatie een waarschuwing voor de grootste sceptici dat de auto-industrie zich opnieuw moet uitvinden en de omslag naar groen moet maken. De stijging van de meerwaarde van elektronische componenten en de overstap naar elektrische auto's dwingen de constructeurs een wereld in waar het risico op schaarste groter wordt en waar de machtsverhoudingen minder gunstig voor hen zijn.

Ze moeten nieuwe strategieën ontwikkelen om zich vaardigheden eigen te maken en langetermijncontracten afsluiten om de levering van essentiële onderdelen veilig te stellen. Het aantal tussenpersonen moet verminderd worden, de traceerbaarheid moet verbeterd worden en ze moeten meer kennis verwerven van de elektronische onderdelen en software van hun auto's. De pioniers van deze veranderingen in de sector zijn al marktaandeel aan het veroveren: Toyota heeft een einde gemaakt aan 90 jaar heerschappij van General Motors in de Verenigde Staten en Tesla heeft meer Model 3-auto's verkocht dan Volkswagen Golfs in Duitsland in december 2021, en dat zegt heel wat!

De pandemie heeft ons ook nog eens met de neus op de klimaatcrisis gedrukt: de mobiliteit van de 21ste eeuw zal uitstootvrij en digitaal zijn. De investeringsbehoeften in de digitalisering en elektrificatie van auto's zijn enorm; 60 miljard voor Mercedes en 90 miljard voor Volkswagen tegen 2026, oftewel meer dan 50% van de R&D- en investeringsuitgaven van deze bedrijven. Dit komende tijdperk zal gunstig zijn voor het ontstaan van nieuwe partnerschappen, zoals Stellantis en Foxconn, en van minder bekende industriële bedrijven zoals Wuxi Lead voor de uitrusting van productielijnen van batterijen en elektrische auto's.

Om de milieutransitie te financieren, zouden fabrikanten experts kunnen worden op het gebied van 'groene' of 'bruine' inflatie. De hogere prijs van elektrische auto's, de 'groene' inflatie, zal nog verder stijgen door de toename van het aanbod aan auto's, vooral op technologisch gebied, wat het rendement op de investering vergroot. De 'bruine' inflatie, die in 2021 werd gezien met de prijsstijging van nieuwe en gebruikte auto's met een verbrandingsmotor, krijgt een permanent karakter omdat de productie sneller daalt dan de vraag en het aanbod zich concentreert op de meest rendabele segmenten.

Een ding is zeker: de automobielsector is een keiharde wereld waarin de leiders van morgen misschien niet degenen zijn die wij denken. Gebruikers en beleggers moeten goed opletten bij hun keuze voor ondergewaardeerde aandelen (BMW), turnarounds (Renault) en snelgroeiende bedrijven (Tesla). Laten we hopen dat de auto-industrie dit keer, ruim een eeuw na de uitvinding van de elektrische auto en het snelheidsrecord van La Jamais-Contente1, dankzij milieubewustzijn en technologische ontwikkelingen in staat zal zijn duurzame wegen in te slaan.

1 De Jamais-Contente is een elektrische auto die in 1899 als eerste de 100 km/uur overschreed