Navbar logo new
eToro: Schaarste geen garantie voor hoge marges
Calendar20 Jul 2022
Thema: Beleggen

Voor veel vakantiegangers is een verre vakantie al drie jaar geleden, maar één ding springt eruit voor elke toerist: vakantie is duurder. En niet alleen in Europa, in de Verenigde Staten stegen de gemiddelde hotelkamerprijzen met tientallen procenten. Voor Amerikanen, wellicht reden toch het vliegtuig naar Europa te pakken, waar hun dollars inmiddels flink in waarde zijn gestegen.

Een auto huren op het oude continent is waarschijnlijk de snelste manier om deze wisselkoerswinst ongedaan te maken. Wereldwijd kampen autoverhuurbedrijven met een uitgedunde vloot, en op de populairste vakantiebestemmingen is het prijsopdrijvende effect van dit aanbodtekort het sterkst. Tijdens de coronacrisis zagen veel bedrijven geen andere oplossing dan een deel van de vloot verkopen om het hoofd boven water te houden. Verhuurbedrijven zijn nu gedwongen eigen auto’s tegen hogere tarieven terug te huren. De mogelijkheden om het wagenpark weer op te bouwen met de aanschaf van nieuwe auto’s is namelijk beperkt.

Door de lockdowns lagen productiefaciliteiten in de auto-industrie volledig stil. Bij het heropstarten van de industrie, werd de sector zwaar getroffen door het wereldwijde chiptekort. De autofabrikanten die normaal scherp aan de wind varen bij leveranciers moesten achter in de rij aansluiten, omdat de loyalere afnemers uit de high-techsector voorrang kregen bij het hamsteren van de beperkte voorraad.

Het gevolg? De prijs voor een huurauto op vakantiebestemmingen is met ruim 150% gestegen sinds 2019, aldus onderzoek van de Nederlandse reisaanbieder De Vakantiediscounter.[1] De hoge verhuurprijzen leiden niet direct tot hogere winstgevendheid. De marge wordt grotendeels tenietgedaan door hogere kosten als gevolg van de krappe arbeidsmarkt en het tekort aan auto’s.

Autoverhuurbedrijven

Hoewel Avis Budget Group dit jaar een kortstondige opleving kende nadat het in maart aankondigde voor USD 1 miljard aan eigen aandelen in te kopen, houdt het aandeel ten opzichte van begin dit jaar inmiddels min of meer gelijke tred met de wereldwijde concurrenten Sixt en Hertz.

Jean-Paul van Oudheusden, eToro’s marktanalist Nederland: “Bij eToro houden we al geruime tijd een ‘Reopening’ index bij. Met de zomervakantie vol op stoom is het interessant te onderzoeken hoe deze index presteert in verhouding met de wereldwijde benchmark. Het mandje van aandelen bestaat uit vijftien vliegmaatschappijen, hotels, cruisemaatschappijen, autoverhuurders en casinobedrijven. Deze is sinds het uitbreken van de coronacrisis ver achtergebleven bij de bredere marktindex, geen verrassing aangezien de bedrijven gemiddeld meer dan de helft minder verdienen dan voor de uitbraak. Tegelijkertijd heeft de coronacrisis de behoefte aan reizen versterkt, terwijl de concurrentie is uitgedund als gevolg van de restricties.

De verwachtingen voor de sector zijn echter niet zonder meer positief: hoge olieprijzen maken reizen duur, bedrijven in deze sector zijn veel schuld aangegaan om door de pandemie te komen en de druk van de inflatie op het besteedbaar inkomen wordt het eerst gevoeld bij producenten van niet-essentiële consumptiegoederen, waaronder vakanties. Als gevolg hiervan heeft de Reopening index slechter gepresteerd dan de markt, met een daling van 30 procent sinds de start van dit jaar tegen een daling van 20% voor de MSCI World.”

Msci world koers

Gegevens van Refinitiv, MSCI en eToro